Saturday 4 February 2017

KETAHUI TANDA-TANDA AWAL SAKIT JANTUNG

SAYANGI JANTUNG ANDA, KETAHUI TANDA-TANDA AWAL SAKIT JANTUNG





Tahukah anda bahawa pada zaman ini, penyakit jantung adalah pembunuh utama. Setiap saat yang berlaku adalah ketika pesakit tersebut mengalami sakit jantung adalah teramat berharga. Oleh itu ketahui sakit jantung yang mungkin boleh menjadi pennetu antara hidup mahupun mati. Tanda-tanda yang pertama:

1. Lidah atau Gusi menjadi bengkak atau sakit -  Berkemungkinan jantung kita ada masalah seperti         lemak yang berlebihan, injap jantung atau saluran koronari tersumbat.

2. Terasa kebas tangan kiri dan juga lengan - Jika sakitnya berpanjangan pada lengan tangan kiri ada       kemungkinan anda akan diserang sakit jantung dalam masa yang terdekat. (Bagi kaum perempuan 
    akan terasa sakit kedua belah tangan).

3. Lidah terasa tegang dan pendek.

4. Nafas terasa pendek.
5. Rasa seronok teruja atau rasa bimbang tiba-tiba tanpa sebab.

6. Rasa sakit pada dada (ulu hati sedikit sebelah kiri) - Terasa seperti dada sedang dihempap benda         yang berat.

7. Dari sakit dada, rasa sakit itu akan mula merebak ke tangan, lengan, tengkok, abdomen dan rahang.

8. Rasa tidak selesa pada dada seperti sedang dipam angin penuh atau terasa pedih.

9. Rasa kepala berpusing tidak seimbang.

10. Batuk tiba-tiba dan berpanjangan atau terasa ada kahak dan sentiasa mahu berdehem.

11. Rasa keletihan sepanjang masa.

12. Degupan jantung tidak menentu.

13. Rasa loya dan tidak ada selera makan.

14. Berpeluh dengan tiba-tiba walaupun sedang duduk atas kerusi.

15. Membengkak pada bahagian seperti sendi-sendi di kaki atau abdomen.

16. Saat-saat paling hampir di mana sakit jantung akan menyerang biasanya akan membawa kepada         keletihan dan tidak bermaya (teruk).

Walaupun pada dasarnya sakit dada atau ketidakselesaan adalah simptom utama dan tanda-tanda sakit jantung, sesetengah orang mungkin tidak akan mengalami sebarang tanda-tanda sakit dada yang teruk dan mungkin hanya mengalami sakit dada yang sedikit sahaja dan merek berpendapat ini adalah sakit biasa. Ada juga yang mengalami satu simptom sahaja dan ada yang mengalami beberapa simpton sahaja dan ini menunjukkan serangan sakit jantung sedang berlaku. Di sini, kami akan cuba berikan penerangan secara terperinci mengenai apakah dan bagaimanakah sakit jantung ini berlaku.



RAHANG TIDAK SELESA

Antara tanda-tanda sakit jantung yang sangat jeas adalah ketidakselesaan atau sakit dibahagian rahang anda. Anda mungkin boleh merasakan ketegangan di dalam dan di sekitar bahagian bawah rahang pada salah satu atau kedua-dua belah bahagian. Ketidakselesaan ini boleh merebak dari bahagian dada ke rahang anda.



LEHER TERASA SEPERTI TERBAKAR

Mereka yang mengalamai sakit jantung menggambarkan ketidakselesaan dibahagian leher seperti tercekik atau atau perasaan terbakar di bahagian dalam leher. Ketidakselesaan ini boleh merebak dari dada atau ke bahu leher anda.


SAKIT DI BAHU

Antara tanda-tanda sakit jantung yang seterusnya dan ketidakselesaan atau sakit di dalam atau di sekeliling salah satu atau kedua-dua belah bahu anda. Ia di gambarkan seperti sakit biasa, terasa berat atau tekanan yang merebak dari dada kebahagian bahu.


TERASA BERAT DI BAHAGIAN DADA

Seterusnya, tanda-tanda sakit jantung yang lain adalah terasa sedikti berat, tegang atau tekanan di bahagian dada. Kesakitan yang dirasa adalah begitu teruk sehingga anda boleh merasa seperti tidak sihat. Dalam erti kata lain, sakit dada terasa seprti di cucuk-cucuk dengan benda yang tajam dan kebiasaannya bukanlah antara tanda sakit jantung.



SAKIT BELAKANG

Sakit belakang juga di antara tanda-tanda bagi mereka yang mengalami sakit jantung. Biasanya sakit itu dirasakan di anatara kedua-dua tulang belikat anda dan boleh merebak dari bahagian dada hingga ke bahagian belakang anda.


BERASA TIDAK SELESA PADA BAHAGIAN LENGAN

Ketidakselesaan atau sakit di salah satu atau di kedua-dua bahagian lengan juga merupakan sakit jantung. Ketidakselesaan ini juga boleh merebak dari dada ke lengan anda.



TERASA LETIH

Merasa letih yang amat sangat juga di alami oleh sesetengah orang yang berdepan dengan dengan risiko penyakit jantung. Mereka memberitahu yang mereka sukar untuk melakukan aktiviti yang senang seperti mengambil segelas cawan untuk minum atau berjalan ke bilik air.

Elakkan aktiviti yang berat atau sukan yang berat. Percaya atau tidak, ada yang meninggal dunia kerana bermain futsal buat pertama kalinya. Jangan sesekali mengabaikan tanda-tanda sakit jantung seperti ini.



TERASA LOYA

Selain daripada itu,anda juga merasakan loya atau tidak sihat dalam tempoh masa yang lama. Anda juga mungkin berasa pening disamping tanda-tanda sakit jantung yang lain. Peluh yang sejuk atau peluh jantan juga mungkin akan dapat dirasai. Dan anda juga mungkin akan berasa kesukaran untuk bernafas atau semput. Ini boleh di gambarkan dengan seseorang yang menarik nafas panjang disebabkan dada terasa ketat atau sempit. 


BILA PERLU BERJUMPA DOKTOR?

Perkara yang sangat penting, bila sudah ada tanda sakit jantung, harus berjumpa doktor dengan segera apabila:

* Anda berumur 40 tahun dan ke atas dan mempunyai lebih daripada satu risiko penyakit jantung.

* Latar belakang keluarga yang mempunyai penyakit jantung pada usia muda.

* Sakit dada apabila melakukan aktiviti.

* Sakit yang kuat.

* Sakit yang diiringi rasa lemah, mual, mengah, berpeluh, pening atau pitam.

* Rasa sakit yang menular ke bahu, lengan, rahang atau belakang badan.

* Rasa sakit yang lebih teruk dari sebelumnya.

* Sakit yang berterusan selama lebih dari 15-20 minit.

* Sakit yang berubah sifat. Contohnya sakit yang semakin kerap.

Ini bukan kami yang kata tapi ini dari Kementerian Kesihatan Malaysia yang kata.



SERANGAN SAKIT JANTUNG YANG MENGEJUT 


Cuba bayangkan jika ketika anda sedang berada dalam kereta dan dalam perjalanan balik kerumah setelah penat seharian bekerja. Anda benar-benar merasa gelisah, penat dan kecewa.

Tiba-tiba anda merasakan sesuatu yang sakit sangat menyucuk di bahagian dada dan ia mula menular ke leher dan bahagian rahang muka. Anda hanya mempunyai jarak sebanyak 5 kilometer dari tempat anda ke hospital yang terdekat. Akan tetapi anda sendiri pun tidak begitu pasti dan yakin yang anda boleh sampai atau pun tidak ke hospital itu. Anda juga telah dilatih melakukan CPR tetapi tidak di ajar untuk melakukan CPR ke atas diri sendiri. Jika ada tanda sakit jantung apa perlu anda lakukan?



BAGAIMANA CARA UNTUK MENANGANI SAKIT JANTUNG JIKA BERSENDIRIAN


** Kebanyakan orang bersendirian ketika diserang sakit jantung. Tanpa sebarang pertolongan,  
     mereka yang menghadapi masalah ini, jantung akan berdegup tidak menentu dan dan mula rasa          hendak pitam, hanya mempunyai 10 saat sahaja sebelum nak pitam.

** Walaubagaimanapun mangsa boleh membantu diri sendiri dengan batuk berulangkali secara kuat
     dan berterusan. Pesakit hendaklah tarik nafas dalam-dalam sebelum batuk dan batuk mestilah
     dalam dan berpanjangan seperti semasa anda ingin membuang kahak yang jauh di dalam paru-
     paru.

** Tarik nafas dan batuk ini mestilah di ulang setiap 2 saat tanpa henti sehingga bantuan datang atau        sehingga jantung berdegup normal semula.

** Tarik nafas yang mendalam membawa oksigen ke dalam paru-paru dan mekanisma batuk mengepam jantung dan memastikan darah terus beredar.

** Tekanan ke atas jantung akibat gerakan batuk ini juga membantu jantung berdegup dengan ritma        yang normal semula. Dengan ini magsa serangan jantung sempat dan berupaya ke hospital dengan      sendiri.



HARAPAN KAMI

** Jika anda mengalami salah satu simptom di atas atau tanda sakit jantung lebih daripada 10 minit          hingga 25 minit, segeralah berjumpa dengan doktor atau segera menghubungi pihak ambulanse
     agar segera dapat di bawa ke hospital. Dikhuatiri jika anda lambat bertindak, anda boleh pergi buat      selama-lamanya. Tidak ada siapapun yang nak mati dalam usia yang muda. Oleh itu, hargailah dan     sayangi jantung anda.














No comments:

Post a Comment