Friday 3 February 2017

PETUA UNTUK MUDAH BERSALIN




PETUA MUDAH BERSALIN TERUTAMA BAGI IBU-IBU YANG MEUNGGU KELAHIRAN ANAK PERTAMA

Setiap wanita yang mengandung pastinya inginkan proses kelahiran dengan mudah terutama bagi yang menantikan kelahiran anak pertama. Setiap wanita telah di beri anugerah dan kekuatan untuk menahan kesakitan sewaktu bersalin dan ini tidak dapat di tandingi oleh mana-mana kaum adam yang ada di dunia ini. Kesakitan sewaktu bersalin bukanlah sengaja di reka-reka atau disengajakan untuk meraih simpati oleh kaum adam. Ia merupakan satu perjuangan di antara hidup mahupun mati semasa proses melahirkan. Kesakitannya tidak boleh digambarkan. Hanya wanita yang pernah melalui proses bersalin akan mengetahui betapa sakitnya waktu itu.

Setiap wanita atau suami mahupun keluarga pastinya tidak putus-putus mencari dan berusaha untuk mendapat tahu bagaimana cara untuk mudah bersalin kerana ini antara hidup mahupun mati. Setiap kelahiran mempunyai proses yang berbeza-beza walaupun mempunyai anak yang ramai. Dalam entry ini saya cuba kongsikan beberapa tips mahupun petua untuk para wanita di luar sana yang sedang menunggu saat-saat kelahiran bayi mereka. Harap ianya dapat membantu ya.



1. AIR KELAPA MUDA

Amalkan meminum air kelapa muda pada usia kehamilan 9 bulan agar mudah melalui proses bersalin. Selain itu, ia juga dapat membantu ibu yang sedang hamil untuk melancarkan proses pembuangan air kecing, membantu mengeluarkan zat racun yang masuk ke dalam tubuh dan dapat mengelakkan daripada kekejangan otot dan demam. Kebanyakan bidan-bidan kampung mengesyorkan ibu-ibu yang mengandung untuk meminum minyak kelapa bermula daripada usia 6 bulan kehamilan.


2.  AMALKAN MEMBACA SURAH MARYAM

Bagi yang beragama Islam seeloknya membaca surah Maryam paling tidak sekali dalam sehari. Surah ini juga sesuai di amalkan bagi tujuan untuk memudahkan proses bersalin. Manakala bagi ibu-ibu yang bukan beragama Islam bolehlah mengamalkan doa masing-masing kerana apa pun agama, kita hanya berTuhankan satu sahaja. Mintala seberapa banyak. DIA pasti akan memberi dan akan sentiasa akan mendengar.


3.  SAYUR BENDI

Amalkanlah memakan sayur bendi kerana sayur bendi mempunyai 90% air yang juga diperkaya dengan kandungan Kalsium. Bagi yang mempunyai masalah buasir sayur bendi amatlah sesuai di amalkan. Selain itu juga khasiat sayur bendi ini juga dapat membantu melancarkan proses bersalin melalui lendir yang terdapat pada sayur bendi.


4. AMALAN DOA DAN SELUSUH

Selain mengamalkan doa mudah bersalin, perbanyakkan meminum minyak selusuh dan sambil menyapu di perut dari atas sehingga ke bawah perut. Ini bertujuan untuk membantu bayi nanti akaan meluncur keluar dengan mudahnya.  Ada yang kata seeloknya minyak selusuh di hasilkan oleh si suami sendiri lagi mujarab. Tapi sekiranya tidak dapat di sediakan jangan risau, terdapat banyak produk yang di hasilkan seperti minyak selusuh ini di pasaran. 


5. KERAP BERSAMA SUAMI

Para doktor ada memberitahu bahawa kita diwajibkan kerap bersetubuh dengan suami di saat akhir menanti proses kelahiran kerana ini juga dapat membantu proses mudah bersalin dengan mudahnya. Ini kerana air mani dapat merembeskan hormon yang boleh menyebabkan kontraksi. 

Ada juga yang mengatakan terdapat risiko keguguran bagi hubungan seks di awal kehamilan kerana air mani dapat bertindak membuka rahim secara semulajadi dan ini boleh menyebabkan berlaku keguguran jika rahim tidak cukup kuat untuk memegang kandungan.

Tetapi tidak semua pengamal perubatan bersetuju dengan pendapat seperti ini di mana air mani menyebabkan kontraksi. Ada yang menafikannya. Maka terpulanglah kepada individu masing-masing untuk mempercayainya.


6.  BERSENAM

Kerap melakukan senaman ringan seperti mengemas rumah, banyakkan berjalan terutama mingu-mingu terakhir kelahiran. Tetapi ini tidak bermakna kita harus bersenam tanpa mengira kandungan kita ya. Bersenam-bersenam juga tapi jangan sampai memudaratkan kandungan dan kesihatan pula ya.  

Dengarla kata badan anda apabila ia memberitahu supaya anda mengurangkan aktiviti dan berehatla. Jika anda tidur terlalu sedikit di awal kehamilan, anda mungkin berisiko mengalami tekanan darah tinggi dan praeklampsia.


7.  ALAS PERUT

Bersalin sangat memerlukan banyak tenaga. Proses melambatkan untuk bersalin akan terjadi sekiranya ibu-ibu kekurangan tenaga. Dengan itu, alasla perut sebelum masuk ke bilik bersalin. Jangan biarkan perut kosong walaupun waktu itu kurang selera untuk makan akibat menahan kesakitan. Makanlah biar sebuku roti atau beberapa keping biskut untuk mengalas perut bagi memudahkan meneran nanti kerana ini memerlukan tenaga yang banyak.


8.  PENDAMPING / TEMAN

Seeloknya ajak suami, ibu, kakak atau rakan anda agar dapat memberi sokongan anda semasa bersalin. Ini adalah petua untuk mudah bersalin secara normal bagi meningkatkan keyakinan diri dan semangat ibu-ibu yang hendak bersalin secara psikologi. Kauedah ini juga dapat memberikan sokongan yang dapat membuatkan proses bersalin dengan cepat dan mudah.


9.  URUTAN

Urutan akan membantu proses bersalin. Dengan mengurut bahagian bawah punggung atau bahu ketika berlaku kontraksi boleh membantu mengurangkan rasa ngeri ketika bersalin. Dengan urutan tubuh akan lebih relaks dan terangsang untuk melepaskan hormon endorfin yang boleh memberi kesan yang tenang kepada tubuh badan kita.

Minta la bantuan kepada pendamping kita waktu itu atau bidan kampung untuk mengurut salah satu bahagian tersebut dengan lembut dan perlahan. Urutan yang kasar dan tergesa-gesa akan memberikan kesan yang buruk kepada bayi dalam kandungan si ibu.

Semoga Tips dan petua ini dapat membantu. Semua terpulang kepada individu masing-masing.


** Lihatla betapa comelnya Anis ketika sedang di mandikan, umur baru masuk 3 bulan.
Video ni x panjang sebab dia dah mula nak meragam.



Ha..ni pula sewaktu umur Anis 4 tahun, ketika ni dia telah mengikuti pertandingan mewarna anjuran Hari Taska Sedunia.









No comments:

Post a Comment