Sunday 19 February 2017

JOM!! KOTA KINABALU SABAH APA YANG MENARIK


JOM!! KITA ZASSS APA YANG MENARIK 
DI KOTA KINABALU SABAH




Jomm kita selongkar sedikit apa sebenarnya yang ada di Kota Kinabalu ini yang mana ia sering di perkatakan orang seluruh dunia tidak kira kaum dan had umur. 

Korang tahu tak Kota Kinabalu adalah ibu negeri kepada negeri Sabah, dibawah bayu yang mana terletak di dalam Malaysia. Kota KInabalu juga merupakan bandar yang terbesar di negeri Sabah. Sehingga ke hari ini pembangunannya semakin meluas dan ini membuatkan bandar Kota Kinabalu menjadi lebih besar dan telah melampaui sempadan bandar sebelah selatan sehingga ke daerah Penampang dan Putatan. Manakala sebahagian kecilnya berkembang ke daerah Papar yang terletak di Selatan dan di utara di Tuaran.

Ini termasukla shopping mall yang semakin banyak di bina di sini. Pastinya anda tidak berasa jemu apabila sampai di sini kerana banyak sangat tempat-tempat yang menarik yang terdapat di sini ini termasukla pulau-pulau dan gunung Kinabalu yang begitu popular sehingga kini.

Kota Kinabalu terletak di bahagian Pantai Barat Sabah (di barat laut Borneo) bertentangan dengan Laut China Selatan. Terdapat ruangan di antara laut dan juga Banjaran Crocker di sepanjang pantai barat Sabah. Pembangunan itu juga tertumpu di sepanjang pantai  ke arah utara dan juga selatan Kota Kinabalu.


Pasar Filipin

Ini dia pasar yang begitu popular sekali di kota kinabalu ni. Sesiapa sahaja yang datang ke KK mesti singgah di pasar ni. Terdapat bermacam-macam jualan di dalam pasar ni. Jom kita tengok.

Ini adalah di antara makanan laut yang telah siap di bakar. Sedapp ni..Hahaha kawal nafsu makan tu..
Ssslllluurrrppp...
Seafood Bakar



Yang ni amplang, ni semua diperbuat daripada isi-isi ikan laut termasuklah isi ketam, isi udang dan isi ikan. Harga dari RM5.00 ke atas.
Yang kat bawah tu kuih cincin. Harganya bermula RM2.00 dan ke atas.

Amplang dan Kuih Cincin



Yang ni mutiara namanya. Harga boleh sampai ratusan ribu ringgit.

Mutiara 



Ni dia akak ni tengah mempromote mutiara-mutiara yang ada di sini.

Pelbagai Mutiara dan lain-lain kraftangan



Yang ni pula bahagian Ikan Kering. Kat sini semua jenis ikan kering ada di jual, termasukla udang kering, ikan bilis kering dan ikan masin mengikut gred dan saiz.

Kat pasar filipin ni korang boleh tawar harga tapi jangan la tawar harga sampai murah sangat, confirm xdapat ler..Hihik..



PASAR BESAR KK

Yang ni pula pasar besar Kota Kinabalu terletak bersebelahan dengan pasar filipin. Dalam pasar ni semua jenis barangan masak ada dijual termasukla sayur, buah, ikan, daging dan macam-macam lagilah. Atas tu gerai2 makan dan juga sebelahnya jual pakaian dan ada perkhidmatan menjahit baju.

Pasar Besar KK


TEMPAT PENGINAPAN


Terdapat banyak tempat-tempat penginapan di bandar kota kinabalu ini dan salah satunya adalah Hotel Le Meridean. Hotel Le Meridean nie terletak betul-betul berhadapan dengan pasar filipin. Harga hotel ni bermula dari RM 400++ dan ke atas. Harganya boleh tahan juga maklumlah hotel ni terletak di tengah-tengah bandar kk. Senang nak shopping tak perlu naik teksi. Kena senaman sikit..Hihihi...


Hotel Le Meridean



Centre Point Sabah

Centre Point adalah salah satu Shopping Mall yang terletak bersebelahan dengan Hotel Le Meridean dan Pasar Filipin.


Centre Point Sabah





Gaya Street


Tamu Gaya Street biasanya di buka setiap hujung minggu seawal jam 6 pagi. Ia terletak di sepanjang jalan Gaya Street Kota Kinabalu. Bermacam-macam barangan yang ada di jual di sini.  Kalau nak tahu singgah la sini. Hihi..




Tamu Gaya Street



Pemandangan 

Di sini ramai orang termasuk pelancong asing yang tidak putus-putus singgah di kawasan ini untuk bersantai bersama keluarga terutama pada hujung minggu. Kawasan ini terletak di belakang Hotel Hyaat Regency Kota Kinabalu. Orang yang datang melawat kawasan ini biasanya duduk mengambil gambar sambil mengamati ketenangan air laut. Tidak jauh dari tempat ini terdapat gerai-gerai makan yang mana ia di buka sehingga tengah malam.





Muzium Sabah

Muzium sabah terletak pada 17 hektar tanah di Bukit Istana Lama Kota Kinabalu. Terdapat banyak galery yang menempatkan tentang tamadun islam, arkeologi dan sejarah yang kebanyakannya menceritakan tentang Sabah. Nak tahu datanglah sendiri ke Muzium Sabah. 




Masjid Bandaraya Kota KInabalu

Masjid ini dibina atas cadangan dan cetusan ilham daripada Allahyarham Tun Datuk Seri Panglima Hj. Mohd Said Keruak, yang di -Pertua Negeri Sabah yang ke-7. Pada asalnya tapak Masjid ini ialah kawasan pantai dan pesisir air laut Kampung Likas. Ia mempunyai tapak seluas 14.83 ekar. Ramai yang menamakan Masjid Bandaraya ini sebagai Masjid Terapung.







Maka dengan itu sekian dari saya.. hehe















No comments:

Post a Comment