Wednesday 8 February 2017

KEUNIKAN PULAU MANUKAN SABAH








KEINDAHAN PULAU MANUKAN, SABAH


Pulau manukan atau Manukan Island adalah pulau yang begitu popular dan ia terletak di bahagian Malaysia Timur iaitu di Negeri Sabah. Pulau Manukan adalah pulau yang kedua terbesar di Taman Tunku Abdul Rahman, Malaysia dan ianya telah diiktiraf sebagai taman laut negara.

Pulau Manukan juga adalah di antara salah satu daripada 5 buah pulau yang termasuk di dalam Taman Tunku Abdul Rahman, Malaysia. Antara pulau-pulau yang terdapat di dalam Taman Tunku Abdul Rahman adalah pulau sapi, Pulau Gaya, Pulau Sulug, Pulau Mamutik dan Pulau Manukan. Di pulau ini mempunyai kemudahan pelancongan yang begitu maju yang mana terdapat 20 unit chalet, rumah kelab, pusat menyelam dan beberapa restoran.

Di pulau ini juga terdapat tempat-tempat rekreasi termasuk padang bola sepak, kolam renang, sepak takraw dan bola tampar. Terdapat juga infrastruktur di mana terdapat sistem pembentungan yang tersusun, kemudahan sokongan air yang bersih, kemudahan elektrik, penyahgaraman tumbuhan serta telefon awam yang mana menggunakan tenaga solar. Pulau ini juga diliputi oleh tumbuh-tumbuhan yang tebal serta disediakan juga laluan mendaki.





Jesselton Point, Kota Kinabalu terletak di bandar Kota Kinabalu ini adalah tempat di mana terdapat tiket-tiket untuk dijual sebelum sampai ke destinasi pulau-pulau yang berada di Taman Tunku Abdul Rahman termasuklah Pulau Manukan. Perjalanan untuk sampai ke pulau Manukan @Manukan Island mengambil masa selama 30 minit ke 1 jam pergi dan balik. Ini bergantung kepada keadaan cuaca pada masa itu.

Harga Tiket untuk sampai ke destinasi pulau adalah berlainan di setiap kaunter. Antara salah satunya adalah seperti berikut:

Dewasa: Antara RM22 dan RM30.50
Kanak-Kanak: Antara RM18.50
Kanak-Kanak: 2 Tahun Ke bawah  (Percuma)

Bayaran untuk Terminal @ Jeti Fee
Dewasa: RM 7.83
Kanak-Kanak: RM3.85

*Harga untuk Terminal Fee tidak termasuk harga tiket.





Penginapan Pulau Manukan
Harga bermula dari RM 1,045.00 sehingga RM 1,899.00
Boleh rujuk di sini: suterasanctuarylodge@com.my
Perubahan harga dari masa ke semasa.


                                                                (Penginapan A)





(Bilik Tidur)


(Ruang Rehat)


(Bilik Mandi)


(Penginapan B)


(Ruang Rehat)


(Bilik Tidur)



(BBQ)


(Kolam Renang)


(Pemandangan pada waktu senja)


(Pemandangan Senja)


(Beginilah keadaan waktu malam)
























No comments:

Post a Comment