Saturday 4 February 2017

BAWANG PUTIH DAN KHASIAT UNTUK KESIHATAN DAN KECANTIKAN SEMULAJADI

KHASIAT BAWANG PUTIH UNTUK 

KESIHATAN DAN KECANTIKAN



Seperti yang kita tahu bawang putih mempunyai banyak kegunaan termasuklah untuk kegunaan masakan seharian akan tetapi masih ramai yang belum mengetahui tentang khasiat sebenar bawang putih terhadap kesihatan dan juga kecantikan. Bawang putih juga mempunyai khasiat di dalam mencegah kanser. Ada yang tidak menyukai bau bawang putih yang seakan menyengat.

Bawang putih merupakan tanaman yang telah digunakan sejak zaman mesir lagi, kandungan allicin memang salah satu zat yang digunakan sebagai ubat. Allicin merupakan salah satu kompenen biology aktif yang lebih utama dan mempunyai kandungan yang begitu besar dalam bawang putih. Ia berfungsi sebagai zat anti bakteria yang sememangnya terdapat di dalam bawang putih.

Antara fungsi bawah putih adalah:

*  Antioksidan
* Mencegah Kanser
* Menurunkan berat badan
* mencegah hipertensi
* anti mikroba/bakteria
* Melancarkan perjalanan darah



Selain itu, bawang putih juga dikatakan dapat mengatasi masalah seperti berikut:


1. Membantu Merawat Jerawat.

Mungkin ramai yang masih tidak mengetahui bahawa bawang putih dapat membantu merawat jerawat. Bawang putihdipotong dan dihancurkan akan mengeluarkan senyawa yang berguna sebagai pembersihan darah serta memiliki sifat sntibiotik. Ini akan membantu untuk mempercepatkan proses pengecutan jerawat.



2. Membantu Meningkatkan Kesihatan Jantung

Siapa sangka bahawa bawang putih dapat membantu meningkatkan kesihatan jantung kita. bawang putih mampu mengurangi kolestrol dan menurunkan tekanan darah. Sehingga kini bawang putih telah dikenali sebagai satu kaedah dimana ia dapat mencegah penyakit jantung dan stroke. Ini kerana bawang putih mengandungi Allicin yang dapat membantu mengurangi kadar kolestrol.



3. Membantu mencegah pembekuan darah.

Sifat pembersih yang terkandung pada bawang putih memungkinkan untuk membersihkan arteri dan vena, yang kemudian dapat melancarkan peredaran darah. Selain itu, ia juga dapat meningkatkan produksi iksida di dalam darah, yang membantu melebarkan pembuluh darah dan mencegah dari berlakunya pembekuan darah.



4. Mencegah Kanser

Bawang putih memiliki sifat melawan kanser di mana ia dapat membantu memperkuatkan sistem kekebalan tubuh kita. Bawang putih mampu mencegah berbagai jenis kanser seperti kanser payudara, kanser usus, kanser pankreas, kanser prostat, kanser perut. Mereka juga dikenali dapat menghancurkan pertumbuhan sel kanser di dalam tubuh manusia.



5. Membantu di dalam Melawan Infleksi

Bawang putih yang bukan saja mengandungi Allicin malah ia juga mengandungi Vitamin C, B6, Kalium, Kalsium, Selenium, Magnesium dan Flavonoid yang besar untuk melawan infleksi kerana kesemua kandungan-kandungan tersebut dapat membunuh bakteria, jamur dan juga virus.



6. Membantu Mengubati Masalah Sakit Tekak
Sifat antioksidannya dan antibakteria yang dimiliki bawang putih dapat membantu untuk menyembuhkan batuk, sakit tekak dan radang tekak. Jika kita mengalami gatal pada tekak, kita boleh mengunyah potongan kecil bawang putih atau campurkannya ke dalam jus wortel atau jus Aple. Ia juga dikatakan dapat mencegah daripada selsema dan demam.

7. Mengurangkan Tekanan Gula Dalam Darah

Bawang putih dikatakan dapat membantu meningkatkan insulin di dalam darah dan seterusnya dapat membantu penderita penyakit diabetis (kencing manis). Namun yang demikian, ini tidak bermaksud kita harus menghentikan pengambilan ubat-ubatan daripada doktor. Disamping pengambilan ubat daripada doktor tidak salah kita mencuba untuk mengamalkan pengambilan bawang putih sebagai pengubatan tambahan.

8. Mengubati Sakit Gigi
Sifat antibakteria dan anesthetizing pada bawang putih dapat membantu mengurangkan sakit gigi. Untuk mengurangi rasa sakit, bawang putih boleh di cicang dan diletakkan pada gigi yang sedang sakit terutama pada gigi yang berlubang. Ia terasa pedas sedikit akan tetapi jangan risau kerana pedas inilah yang akan membantu mengurangkan kesakitan yang di alami.

Sesungguhnya bawang putih memiliki bau yang kurang enak bagi sesetengah orang namun dengan manfaat yang terdapat pada bawang putih, kini tidak ada lagi alasan untuk kita menghindarinya.

No comments:

Post a Comment